Študovať zadarmo alebo…

school-fees.jpgSpoplatnenie denného vysokoškolského štúdia mnohí vnímajú ako negatívny krok. Oponuje sa najmä existenciou skupiny sociálne slabších občanov, pre ktorých by zavedenie školného prakticky znamenalo zatarasenie cesty k vzdelaniu, a tým k možnosti nájsť si dobre platenú prácu. Na vzdelanie by mal mať predsa nárok každý bez rozdielu.

Len žiadne reformy prosím

Ako študentka prvých ročníkov som pokusy o spoplatnenie vnímala veľmi negatívne. Azda aj pod nátlakom študentských organizácií. Časom som však prišla na to, že za touto snahou stoja viaceré relevantné argumenty. Tak, ako som bola kedysi proti, dnes stojím na opačnej strane barikády, samozrejme pri dodržaní určitých podmienok. A tu vidím kameň úrazu. Výsledok totiž závisí od spôsobu akým sa reforma školstva uskutoční. Nesystémové vyberanie peňazí z vreciek študentov, respektíve ich rodičov neprinesie pozitíva, ktoré by sme očakávali. Odpor k spoplatňovaniu žije predovšetkým vďaka minulým nedotiahnutým pokusom o zmenu k lepšiemu. Škandály a problémy súvisiace s prijatými reformami v iných oblastiach iba nahrávajú rebelom. Slovo reforma sa už automaticky spája s negatívnym dopadom. Keď sa ešte populisticky spomenie uťahovanie opaskov, o nevoľu väčšiny nie je núdza.

Čo je zadarmo si nevážime

Ako študent som brala svoje povinnosti zodpovedne. Na skúšky som sa poctivo pripravovala, na testoch som nepodvádzala, zadania a semestrálne projekty boli výsledkom mojej práce a nie kópiu výsledku predošlého absolventa. Bola som považovaná za „bifľoša”, no ja som vedela, že cesta podvodu nie je tá, ktorou chcem v živote kráčať. Bola som jedna z mála. Čim dlhšie som bola na škole, tým viac som si uvedomovala, že väčšina budúcich absolventov si vôbec nezaslúži pýšiť sa vysokoškolským titulom. Zaberali miesta tým, ktorí pre nedostatok kapacity nemohli študovať. A tak sa pýtam: Zaslúžia si títo „študenti” bezplatné štúdium?

Úbohá návštevnosť prednášok, opisovanie na skúškach, podvádzanie pri písaní diplomovej práce, niekoľko opravných termínov – bežná prax. Takto sa buduje inteligencia národa. Vypovedacia hodnota titulov z roka na rok klesá. Povesť škôl je síce pošramotená, no môžeme si gratulovať – máme bezplatné školstvo. Čo na tom, že za veľa nestojí.

Za peniaze daňových poplatníkov sa dnes na VŠ dá študovať aj 10 rokov. A nemalá skupina je si toho vedomá. Opakovať ročník kvôli jednému predmetu je nesporne výhoda. Celý rok môžete bez väčších obmedzení pracovať a popri tom využívať výhody študujúcich. Ste denným študentom a predsa do školy prídete pár krát za semester. Po skončení školy máte okrem diplomu aj niekoľkoročnú prax, ktorou sa poctivý denný študent sotva môže pochváliť. Konkurenčná výhoda lajdáka je nesporná.

Mohlo by byť lepšie

Ak opomeniem súčasné zneužívanie školského systému, mohol by mať prísun peňazí do škôl aj iný význam. Pri správnom hospodárení sa dá očakávať zvýšenie kvality vzdelávacieho procesu. Modernizácia a informatizácia učební, viac priestoru pre vedu a výskum, zvyšovanie kvalifikácie vyučujúcich i študentov. Pri jasných pravidlách, ktoré nebudú zneužívané, naozaj možno docieliť zlepšenie. To by sme však museli myslieť pozitívne a najmä progresívne. Lenže dnes akoby väčšina dovidela iba na špičku nosa. Očakávať výrazný posun po roku je smiešne. Veď tak závažné zmeny si vyžadujú čas.

2 Responses to Študovať zadarmo alebo…

  1. Pjotr hovorí:

    Presne tak. Všetko, za čím sú peniaze a treba zaplatiť sa vyznačuje oveľa väčšou kvalitou, ako to, čo je zadarmo.

    Jediné kvalitné, čo je zadarmo, je vesmír.

  2. aneta hovorí:

    že je to až tak zadarmo ako tvrdite si nemyslim,ved aj ubytovanie,cestovne,pomocky atd tiež niečo stoji a či platenie spasi kvalitu tiež pochybujem,všetko zaleži od vole a charakteru-len či niekto pod platenim nemysli zamienku na ešte vätšie kupovanie si vzdelania ako doteraz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>