Plagiátorstvo na školách

ist1-3837968-copyright-symbol.jpgDnes, keď sa na človeka valí kvantum informácií z každej strany, je omnoho jednoduchšie „napísať” referát, či semestrálnu prácu. Výhody internetu umožnia skrátiť trápenie študenta na niekoľko hodín. Pobyt v knižnici, štúdium literatúry, či konzultácie sa už dávno nenosia. Bohužiaľ, uľahčený prístup k informáciám mnohí nevyužívajú, ale zneužívajú. Opisovanie, kopírovanie myšlienok, „požičiavanie” si nápadov, patrí aj v dnešnej dobe k bežným praktikám nielen študentov. Verejnú prezentáciu prisvojených poznatkov mnohí nepovažujú za niečo nedovolené. Veď cudzím perím sa ľudia chvália od nepamäti. Jediný rozdiel je v tom, že dnes je to vďaka technickým vymoženostiam jednoduchšie.

Čo je to plagiátorstvo

„Plagiátorstvo je nedovolené používanie cudzích publikovaných i nepublikovaných myšlienok, formulácií, poznatkov, výsledkov bádania alebo iných výsledkov tvorivej práce, ako aj ilustrácií, tabuliek, fotografií a pod. bez referencie. Ak sa chce autor vyhnúť plagiátorstvu (resp. nechce byť z neho obvinený), všetky zdroje musí zverejniť (správne uviesť do úvodzoviek, správne citovať zdroj) a pri použití cudzieho písomného alebo grafického materiálu väčšieho rozsahu si dokonca vyžiadať povolenie (ochrana autorských práv).” [1]

Ak si myslíte, že zámenou slovných spojení, úpravou vetnej konštrukcie sa vyhnete obvineniu z plagiátorstva, mýlite sa. Len zmena textu, nech je akákoľvek drastická nestačí. Dôležitá je idea, ktorú prezentujeme. Ak vlastné myšlienky a názory neprevažujú uvedené zdroje, základná idea zostáva zachovaná, stále hovoríme o plagiátorstve. Pozliepanie informácií z viacerých zdrojov do súvislého celku nemožno považovať za vlastný výtvor. [1]

Jednoduchá cesta k úspechu

Vášnivé diskusie o plagiátorstve sa zväčša rozpútajú v súvislosti s odhalením podvodu pri písaní diplomovej, dizertačnej alebo inej práce. Nedávna kauza na Ekonomickej univerzite v Bratislave je toho dôkazom. Po pár týždňoch však táto téma zapadne prachom a bude opäť aktuálna až v prípade ďalšieho škandálu. Akoby sme si neuvedomovali, že plagiátorstvo je vážna vec. Je to krádež, ktorou sa vinníci dopúšťajú porušovania autorských práv.

Niektorí podvodníci si pri „písaní” niekoľkostranových prác ani nedajú námahu „požičané” pasáže upraviť. Rovno použijú vyhľadaný text a neobťažujú sa uviesť ani zdroj odkiaľ čerpali. Pravdepodobnosť, že budú odhalení sa im javí ako minimálna. Treba si však uvedomiť, že prístup k informačným zdrojom majú nielen študenti ale i pedagógovia. Šanca identifikovať „zlodeja” teda nie až taká nízka, ako mnohí dúfajú. Tí „zodpovednejší” sa snažia získaný text aspoň pretvoriť tak, aby čo najviac odzrkadľoval ich štýl vyjadrovania. Práca na prvý pohľad síce nepôsobí podozrivo, ale často si snaha o pretvorenie cudzieho výtvoru vyžiada väčšie úsilie ako napísanie vlastného diela.

Základným problém plagiátorstva je fakt, že takáto forma prezentácie myšlienok popiera základné princípy a poslanie vzdelávania. Zmyslom štúdia je osvojiť si schopnosť tvorivo rozvíjať a používať získané vedomosti a zručnosti vo svoj prospech, ako i v prospech spoločnosti. Cieľom univerzít nie je produkovať absoleventov bez vlastných názorov, bez štipky originality. Spoločnosť sa predsa potrebuje ďalej rozvíjať. Pridelené diplomové práce nemajú za úlohu preveriť schopnosť študenta používať klávesové skratky Ctrl+C a následne Ctrl+V, ale schopnosť spracovať pridelenú problematiku. Pri vlastnej tvorbe sa môžeme stotožniť s už s publikovanými názormi, dokonca môžme dospieť k rovnakému výsledku ako niekto iný, no musíme daný výstup vedieť obhájiť. Na to, aby sme vyskladali súvislý text z viacerých zdrojov nepotrebujeme študovať.

Všetko začína už na ZŠ

Hoci sa plagiátorstvo často spomína práve v súvislosti s vysokoškolským vzdelávaním, stretávame sa s ním už podstatne skôr. Kolektívna spolupráca pri písomkách, kopírovanie domácich úloh, opisovanie zadaní, s tým všetkým učitelia bojujú už na základnej škole. Vynaliezaví žiaci si uľahčujú štúdium ako sa len dá. Bohužial na základných a stredných školách sa opisovanie v mnohých prípadoch takmer netrestá. Päťka z písomky, ktorú si žiak opraví pri najbližšom teste, nič nerieši. Nedostatočný trest sa tak nestáva ponaučením do budúcna, a potom už nič nestojí v ceste za nezaslúženým úspechom v budúcnosti. Viaceré školy, predovšetkým univerzity, sa však rozhodli bojovať proti tomuto druhu kriminality, a preto nasledujú západné krajiny, kde sa falošná originalita trestá vylúčením zo štúdia. Dôsledné a nekompromisné dodržiavanie podmienok štúdia prispieva k tomu, že si každý poriadne rozmyslí, či zahodí niekoľko rokov štúdia za hlavu.

Následky plagiátorstva

Popieranie vlastnej tvorivosti, zakrpatenie písomného prejavu, strata záujmu o čítanie, demotivácia poctivých študentov, mrhanie času pedagógov, aj to sú dôvody prečo je boj proti plagiátorstvu opodstatnený. Ak študenti zistia, že preplávať štúdiom sa dá bez vynaloženia väčšej námahy, nadobudnú mylný dojem, že takýto postup práce sa dá beztrestne použiť napríklad aj v zamestnaní. Tí čo chcú byť originálni potom nemajú dôvod snažiť sa, lebo ich nápady môže niekto bez následkov zneužiť. Výchova a osveta je v tomto smere nevyhnutná. Tak ako si chránime hmotný majetok, musíme si chrániť i naše duševné vlastníctvo, naše „know how”.

 

 

Zdroj: [1] – Dušan Meško:http://www.etd.sk/doc/plagiatorstvo.doc

4 Responses to Plagiátorstvo na školách

  1. Pjotr hovorí:

    Presne tak. K tejto téme by sa dalo mnohé pripísať, ktoré by trafilo veľa klincov po hlavičkách.

    Vysokoškolskí pedagógovia sú na Slovensku systémom akreditácie publikovať množstvo balastu a nie zriedkavo sa stáva, že pri analyzovaní publikácie vnútenej pre citovanie v záverečnej práce človek zistí, že ten a ten profesor kopíruje texty odušu.

    Takéto drobnosti nepriamo prispievajú k tomu, že študenti sú ich obrazmi. Teda väčšina. Čo je dosť zlé.

    Začať treba už od narodenia dieťaťa podľa mňa. Predstavte si, že 6-ročný chlapčisko dostane nový PC. Čo dostane k nemu, pálené CD s operačným systémom MS Windows (3 000 Sk nie je až tak veľa na niekoľko rokov za originál). Ostatné sa dá už domyslieť.

  2. Pjotr hovorí:

    Oprava predošlého: .. sú nútení …

  3. swatie hovorí:

    Súhlasím s Pjotrom. Je neorázne, že niektorí si mylsia, že si vykopírujú vety (Ctrl+C a Ctrl+V) alebo aj celé odseky, a podajú to na škole, akoby sa nič nestalo. Počula som aj o takých, ktorý si dajú napísať prácu iným a keď niečo sa profesorovi nepáči v práci, tak tých obvinňujú ktorý im to vypracovali. nielenže neurobili sami prácu, ale obvinňujú iných. je to normálne??? pýtam sa! Akým smerom sa vyvíjajú takýto študenti? Odkiaľ berú takúto odvahu? a mohla by som klásť aj Ďalšie Otázky, ale načo? Boli, sú a aj budú takýto študenti …

  4. Blackmanhary hovorí:

    OK.. AK pisem diplomovu pracu o konkretnej problematike, nemozem do teoretickej casti vpodstate vymysliet nic nove, lebo sa to ani neda. Lenze podmienky pri vypracovani prace su teraz take, ze nemozem opisat z literatury dlhsi odsek ani v pripade, ked uvediem, odkial som cerpal. A potom moja otazka je: Ako mam vypracovat teoreticku cast diplomovej prace?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>