Tma+spánok=zdravší život

ist1-3625833-asleep.jpgMáte strach z tmy? Potrebujete pre pokojný spánok svetlo? Tak vedzte, že rozsvietená lampa počas spánku vášmu organizmu škodí.

Nočný spánok je pre náš organizmus dôležitý nielen z hľadiska odpočinku, ale i pre tvorbu významného hormónu zvaného melatonín. Tento hormón je produkovaný v mozgu, v šuškovitom teliesku (epifýza), ale aj v sietnici a gastrointestinálnom trakte. Riadi naše biologické funkcie a významným spôsobom ovplyvňuje predovšetkým ženský organizmus. Jeho tvorba je však silne závislá od intenzity svetla.

Najviac melatonínu sa v tele vytvorí počas nočného spánku. Vtedy prebehne celým telom, obnoví poškodené bunky a pomôže organizmu pri regenerácii. Hladiny melatonínu vrcholia okolo druhej alebo tretej hodiny ráno a povzbudzujú obranyschopnosť organizmu proti rakovine, vírom a baktériám. V minimálnych množstvách sa tvorí i počas dňa, no význam týchto hodnôt je zanedbateľný.

Aby sa melatonínu vytvorilo čo najviac, je dôležité spať aspoň 8 hodín denne. Okrem dĺžky spánku má na jeho dobrú tvorbu vplyv tiež prostredie, v ktorom sa spánok odohráva. Ak totiž spíme pri rozsvietenej lampe, zapnutom televízore, alebo je náš spánok inak narušený svetlom, môže sa tvorba hormónu znížiť alebo úplne zastaviť. Najviac redukuje tvorbu modré a biele svetlo (žiarivky, halogénové výbojky), negatívny dopad má aj mesiac v splne.

Melatoním je považovaný za všestranný hormón, ktorý plní niekoľko dôležitých funkcií:

  • ovplyvňuje spánok a ospalosť
  • je silným antioxidantom, čo znamená, že zabraňuje poškodzovaniu DNA, a tým obmedzuje vznik rakovinového bujnenia
  • spomaľuje starnutie a zabraňuje odumieraniu mozgových buniek, chráni mozog pred degeneratívnymi ochoreniami
  • podporuje obranyschopnosť organizmu voči vírusom a baktériám -riadi produkciu pohlavných a rastových hormónov, a tým ovplyvňuje našu telesnú hmotnosť
  • zvyšuje odolnosť voči stresu

Všetkým, ktorí majú nedostatočný spánok alebo nespia v dobre zatemnenej miestnosti, hrozia v budúcnosti rôzne zdravotné problémy. I nedávne výskumy potvrdili znížený výskyt rakoviny u nevidiacich, či ľudí žijúcimi za polárnym kruhom. Naopak, ľudia dlhodobo pracujúci na zmeny sú obeťami rakoviny častejšie. A pritom stačí tak málo. Dostatočne dlhý a svetlom nerušený spánok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>