7 krokov k dokonalej pamäti

ilustračný obrázokNebolo by úžasné prečítať si článok a už nikdy nezabudnúť čo v ňom stálo? A čo takto pamätať si telefónne čísla, dátumy narodenia, či mená. Zlá správa je, že nie každý má od narodenia výbornú fotografickú pamäť. Väčšina z nás sa pri zapamätávaní spolieha na mnemotechnické pomôcky. Máme však aj dobrú správu. Každý z nás môže podniknúť pár krokov aby svoju pamäť vylepšil. Keď sa budete pridŕžať nasledovných rád, časom zistíte, že pamätať si kvantum informáciií nie je až také zložité.

Udržujte mozog v aktivite

Hoci mozog nie je sval, jeho pravidelným precvičovaním zabezpečíme jeho rast a urýchlime vznik nových nervovových spojení, ktoré pomáhajú zlepšovať pamäť. Precvičovať ho môžme riešením rozličných rébusov, lúštením krížoviek, pravidelným čítaním, či učením nového jazyka.

Pravidelne cvičte

Pravidelné cvičenie zlepšuje cirkuláciu krvi. Prekrvíme si nielen telo ale i mozog, a tým prispejeme k jeho lepšej funkcii. Vhodným cvičením je napríklad aerobik.

Žiaden stres a výdatný spánok

Dnešná doba je hektická. Pomaly neexistuje zamestnanie, v ktorom by sme sa nedostali do stresovej situácie. Očakáva sa od nás stále viac, neustále sa zvyšujú nároky. Stres je jednoducho súčasťou nášho života, a tak varovania poukazujúce na jeho negatívny vplyv už pre mnohých z nás vyznievajú ako klišé. Stres, či už krátkodobý alebo chronický zhoršuje schopnosť sústredenia, a tým robí učenie ťažším a málo efektívnym. Preto nezabúdajme oddychovať, meditovať a cvičiť. Oddychovaním pritom nie sú iba voľnočasové aktivity ale predovšetkým spánok. Pre tých čo si denne potrebujú zapamätať a osvojiť mnoho informácií je dôležitý poznatok, že práve počas spánku sa v mozgu hlboko do mozgového tkaniva ukladajú informácie získané počas dňa. Najefektívnejšie sa uložia informácie, ktoré človek získal v posledných hodinách pred spaním. Nemenej efektívne funguje tento systém, ak ste sa niečo dôležité naučili ráno a následne ste sa po celý deň venovali iným činnostiam.

Správne stravovanie

I keď na trhu existuje mnoho preparátov, ktoré majú pomôcť zlepšiť funkciu mozgu, nemožno ich chápať ako náhradu zdravej stravy. Pri konzumáci vhodných potravín ich užívanie nie je vôbec nutné. Stačí svoj jedálniček rozšíriť o jedlá obsahujúce antioxidanty, omega-3 kyseliny a vitamíny E, D a B.

Sformujte si spomienky

Spomienky zafixované v krátkodobej pamäti sú veľmi nestále a prchavé. Chvíľkové rozptýlene potom spôsobí, že rýchlo zabudneme tak jednoduchú vec, ako je nové meno, či telefónne číslo. Strata koncentrácie zapríčiní, že informáciu zabudneme prv než si ju uložíme ako spomienku. Ak si teda chceme niečo zapamätať, nerozptyľujme sa informáciami a podnetmi, ktoré pre nás nie sú v danom okamihu podstatné a doprajme si čas na vytvorenie spomienky.

Opakovanie je matka múdrosti

Zabúdaniu môžeme predísť pravidelným pripomínaním si informácie. Je dobré, ak sa na zapamätanie použije čo najväčšia skladba rôznych zmyslových vnemov (kombinácia slova, obrazu, zvuku, pohybu, činov a emócií). Pomáha aj vytváranie vzájomných väzieb medzi viacerými osvojenými poznatkami.

Zabúdať ale nezabudnúť

Ako pri všetkom aj tu platí stará ľudová múdrosť „Všetkého veľa škodí”. Jednoducho povedané, priveľa informácií vedie k únave a chaosu. Preto je nevyhnuté nadobudnuté informácie triediť. Všetko, čo nepotrebujete často, by ste si mali poznamenať, aby ste odbremenili svoju pamäť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>