Menej matematiky na školách

matika1.jpgPodľa návrhu ministerstva školstva by sa v budúcom období mal na základných školách zredukovať obsah učebnej látky prírodovedných predmetov a matematiky o 20%, v prípade stredných škôl dokonca až o 50%.

Nuž, mnohí študenti by túto zmenu skutočne privítali, veď matematika je od nepamäti postrachom. Plánované zmeny by mali obmedziť výučbu spomínaných predmetov najmä v posledných dvoch ročníkoch na stredných školách. Miesto doterajších 33 povinných vyučovacích hodín, bude povinných iba 13. Zvyšok výučby bude voliteľný a o jej obsahu bude rozhodovať každá škola samostatne.

Viacerí riaditelia a učitelia majú proti reforme výhrady. Na ich strane stojí predovšetkým fakt, že posledné roky štúdia by mali žiakov pripravovať na ďalšie budúce vzdelávanie. Medzi povinné predmety na gymnáziách by mala patriť slovenčina, telesná výchova a dva cudzie jazyky. Maturanti však dlhodobo nezvládajú prijímacie pohovory práve z matematiky a fyziky. Dôležitou podmienkou prijatia na technickú, či ekonomickú univerzitu je pritom úspešné zvládnutie prijímacích skúšok, ktoré okrem iných predmetov obsahujú aj matematiku. Keď uvážime, že v ostatných rokoch je najväčší záujem o ekonomické smery, príprave na pohovory by sa mala venovať patričná pozornosť.

Ministerstvo zrejme vychádza z myšlienky „menej je niekedy viac”. Je pravdou, že súčasné učebné osnovy sú nabité množstvom zbytočných informácií, no v oblasti matematiky a prírodných máme ešte čo doháňať. Aj posledné výskumy PISA organizované pod záštitou OSN preukázali nedostatočnú úroveň vzdelanosti. V porovnaní so študentmi ostatných európskych krajín majú naše 15-ročné deti iba podpriemerné znalosti. A to bol náš vzdelávací systém v minulosti považovaný za vysoko kvalitný a efektívny.

V dobe, keď svetom hýbe informatika a informačné technológie a deti trávia väčšinu voľného času pred počítačom, by mala byť matematická zručnosť samozrejmosťou. Takže skôr ako znižovanie počtu vyučovacích hodín, by sa mali zmeniť postupy výučby. Ak je predmet podaný správnym a zaujímavým spôsobom stáva sa atraktívnym. Odpor k prírodovedným vedám ako i k matematike má často pôvod v nepochopení preberanej látky. Teoretické memorovanie nie je príťažlivé pre nikoho, naproti tomu ukážky využitia poznatkov v praxi dodajú aj nudnejším a náročnejším predmetom na príťažlivosti.

3 Responses to Menej matematiky na školách

  1. Eva hovorí:

    ked je techonologia uz bude pocitat vetko za nas,.. tak naco take zbytocnosti… naco podobnost trojuholnikov? naco porovnavanie rovnic same x,y,z .. ked to niekoho zaujima nech to ide studovat dalej ale do zivota nam to nebude potrebne!

  2. Mišo hovorí:

    [1] Keby sa na základnej škole študovalo iba to, čo človeka zaujíma a chce študovať v budúcnosti, asi by to nedopadlo dobre. To by sme tu mali samých smetiarov, kozmonautov, policajtov a neviem čo ešte.
    Jednoducho, deti na základnej nevedia určiť, čo je pre ne do budúcna to podstatné.

    Myslím si, že základná škola je na to, aby naučila základy v jednotlivých predmetoch. Skôr by sa mali zameriavať na formu a nie obsah vzdelávania.

  3. tower hovorí:

    uz teraz mame ovela menej matiky na gympli ako trebars v Cesku…

    matiku VELMI treba napriklad pre rozvoj myslenia ako takeho, fyziku trebars pre pochopenie jednoduchych veci, s ktorymi sa dennodenne stratavame…

    preco radsej neznizia dotacie hodin na literaturu ked uz? polovica tych slovenskych autorov nevytvorila vobec nic hodnotne, a tie zvasty o narodnej hrdosti su dost trapne, agenda SNS (skoda ze prave oni maju na starosti skolstvo)

    na zaver: skolstvo jednoznacne potrebuje reformu, LENZE teraz to je s urovnou vedomosti po skonceni gymnazia podla mna dost biedne, takze nemam rad reci o

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>