Postrach menom Tréma

ist1-3721281-frustration-and-denial.jpg

Pripravujete sa na prijímacie pohovory, konkurz alebo skúšku? Chcete požiadať o zvýšenie platu alebo vyjadriť svoju nepokojnosť? Pre mnohých neznamenajú tieto dôležité okamihy v živote nijaký problém. Existuje však skupina ľudí, ktorých spája jedna spoločná črta – neprekonateľná tréma.

Čo je vlastne tréma

Žalúdočné chvenie, potenie rúk, búšenie srdca, červenanie sa, roztrasený hlas. To všetko sú prejavy napätia, ktoré človek pociťuje tesne pred závažným vystúpením, skúškou, či dôležitým rozhodnutím. Podľa psychológov ide o strach z neistej budúcnosti. Ľudia trpiaci trémou majú sklon k pesimistickému posudzovaniu svojich možností a schopností. V pozadí trémy sa často skrýva nízka sebadôvera a pocity menejcennosti. Obavy z vlastného zlyhania, strach z prípadného neúspechu bývajú mnohokrát spojené s nadmerným zameraním na dosahovanie bezchybných výkonov.
I keď je tréma nepríjemná nemusíme sa jej báť. Je prirodzeným stavom organizmu. Vzbudzuje v nás pocit zodpovednosti, signalizuje, že sa bude diať niečo dôležité. Hoci sa väčšinou spája s negatívnymi dopadmi, môže mať aj pozitívny vplyv na človeka. V správnej miere pôsobí ako hnací mechanizmus, aktivizuje a povzbudzuje nás k lepšiemu výkonu. Problém nastáva, ak nám zásadným spôsobom ovplyvňuje kvalitu života. Trémisti to veru nemajú ľahké. Ich neschopnosť prekonať stav úzkosti im spôsobuje problémy v komunikácii a často ich oberá o možnosť uplatnenia sa podľa vlastných schopností.

Koho ohrozuje

Postoj k tréme je u každého z nás odlišný. Okrem dedičnosti je ovplyvňovaný aj prostredím v akom človek vyrastá. Nedostatok lásky v detstve, málo skúseností s inými ľuďmi, väčšie alebo menšie sociálne neúspechy, to všetko sa skrýva v pozadí stavu úzkosti. Trému stupňuje aj zvýšený strach z odmietnutia. Obava z výsmechu, pohŕdania, strach byť iný ako ostatní. Potreba byť prijatý spoločnosťou je hlboko zakorenená v každom z nás. Len u ľudí trpiacich nadmernou úzkosťou v situáciách kontaktu s inými je nadmerná.

Ako ju poraziť

Ten, kto sa priamo pokúsil ovplyvniť svoju trému, pravdepodobne nebol úspešný. Tréma je totiž emocionálny stav a nedá sa bezprostredne ovládať vôľou. Čo sa však ovládať dá, sú reakcie, ktoré sprevádzajú trému v myslení alebo v správaní.
Od nepamäti sa proti nepokoju, rozrušenosti a tréme používa valeriánová tinktúra. Dva až trikrát denne užívajte valeriánové kvapky rozmiešané v pohári vody a tréma pomaly ustúpi. Čaj z ľubovníka bodkovaného, medovky lekárskej, či chmeľu obyčajného je tiež vhodným prostriedkom na upokojenie. Výborné výsledky prinesie i akupresúra. V tomto prípade sa však poraďte z odborníkom. V najhorších prípadoch sú k dispozícii aj lieky. Ich užívanie je ale nutné konzultovať so psychiatrom. Pri nezvládaných stavoch trémy, strachu a úzkosti je najrozumnejšie zájsť za odborníkom. Správny prístup k problému má za následok výrazne zlepšenie situácie v pomerne rýchlom čase. Pre tých, ktorí sa radšej spoliehajú na seba než na druhých však existuje ešte zopár užitočných rád:

Základom je prevencia

Prevenciou trémy je čo najlepšie sa pripraviť na situáciu, do ktorej ideme. Prichystať si tému, odpovede na prípadné otázky, názorné pomôcky – to všetko pomáha odbúrať nadbytočný stres.

Sústreďte sa na daný problém

V okamihu prezentácie je dôležité sústrediť sa na to, o čom hovoríme. Obmedzíme tým vlastné sebapozorovanie a zaženieme negatívne pocity a myšlienky. Ak si napriek tomu začnete uvedomovať vlastnú trému pokúste sa zhlboka dýchať. Niekedy stačí dúšok čistej vody a budete sa cítiť lepšie.

Autogénny tréning

Ide o akési programovanie vlastného podvedomia. Je to dlhodobá a cielená príprava, ktorej úlohou je navodiť pocit uvoľnenia a psychickej vyrovnanosti.

Vyhľadávanie kritických situácií

Tréning robí majstra. Vyhýbanie sa nepríjemným situáciám trému iba zhorší. Naopak skúsenosti so sebaprezentáciou pridávajú na sebavedomí. Človek sa lepšie spoznáva a zisťuje, čo potrebuje ešte vylepšiť.

Odborné kurzy

Pokiaľ vám tréma bráni vo výkone povolania, v napredovaní, v spoločenskom alebo pracovnom rebríčku, určite sa oplatí navštíviť špeciálne kurzy.

One Response to Postrach menom Tréma

  1. kurtik hovorí:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>